воскресенье, 6 августа 2023 г.

Святых мучениц Веры, Надежды, Любве и матери их Софии





Святые мученицы Вера, Надежда, Любы и матерь их София:
бденная служба

Дополнения к службе святым мученицам Вере, Надежде, Любви и матери их Софии составлены в 1875 году учителем музыки и протопсалтом Леонидом Филлипиду. Утверждены Синодом Элладской Церкви в 1955 году и с этого времени включены в состав греческой минеи за сентябрь.

Издание, по которому
выполнен перевод

Работа над переводом завершена.


НА МАЛЕЙ ВЕЧЕРНИ
На Господи, воззвах поставим стиха 4
и поем стихиры, глас 4.
Подобен: Д
ал еси знамение:
Поем стихиры из Минеи.

Слава, глас 2:
В
озсия днесь священное дев торжествó,/ сóлнца светлéйшее,/ души верных озаряя/и неверующих мрак со усердием[1] отгоняя./ Приидите убо, празднолюбцы,/ пéсненными цвéты сих главы увенчáим,/ вопиюще к ним:/ не остáвите молящеся непрестáнно ко Господу, страстонóсицы,/ с мáтерию вашею святóю/ о иже верою совершáющих// присночестнýю память вашу.

На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:

Приидите, земнорóднии,/ состáвим лик,/ в лéтней пáмяти/ Христóвых дев,// и сия да восхвáлим.

Стих: Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

Юницы честныя,/ страстнóсцев хвалó,/ слáво дев,/ Христа молúте// спастися душам нашим.

Стих: Святым, иже суть на земли Его,// удиви Господи вся хотения Своя в них.

Тресвéтлый светúльник,/ селение Троицы,/ Вера, Надежда, Любы,/ честныя Софúины ветви,// светло да восхвáлятся.

Слава, глас тойже:

Божественным прободéны/ рачением любвé ко Христу,/ три честныя сестры/ Вéра, Надéжда, Любы,/ ядовитых гонителя утешений отбегóша/ и болéзненныя муки/ мужемýдренно претерпéша,/ мученическими же украсившеся венцы,/ молятся непрестанно о нас,/ верою воспевающих// священное их страдание.


НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ
На Гóсподи, воззвáх постáвим стихов 6
стихиры Кресту 3 и святым, глас 1.
Подобен: О, дивное чудо:

Днесь, вéрнии, ликовствýим,/ во псалмéх и пéснех Гóсподеви поюще,/ чтýще Того мýчениц и дев:/ Веру, яже Христа на пóприще/ мýжески проповéда,/ Надéжду дúвную,/ сúлою Божéственною невéрныя обличúвшую,/ и с Любóвию вси/ псалóмски да возопúем:/ Тебе, Женишé, любим,// и за Тя умерщвляемся.

Оле чудес Твоих, Христе!/ Яко и жены на пóприще явúшася,/ мýкам же себе мужемýдренно/ усéрдно предáша,/ нáфтою и огнем дóбле брáвшеся,/во главý усечéнныя/ мýченическим ликóм причтóшася/ и победныя венцы/ от Тебе прияша,// воздаяние подвигóв от рук Твоих улучúвше.

Твое преставление, Софие,/ призвáнная, от Бога восприяла еси,/ желáющи обúтелей,/ идéже твоих óтраслей/ души свеселяхуся:/ Веры честныя,/ вкупе и Надéжды, и Любвé, чад твоих,/ и благодáть от Бога исцелéний/ прияла еси, воспевáемая./ Святых бо всех,/ иже суть на земли,/ Господь удиви воúстинну[2],// славу возсылáем держáве Его.

Ины, глас 4.
Подобен: Яко добля в мученицех:

Огнéм опаляема и невреждéнна пребывши/
Божéственною сúлою,/ Вéро многострадáльная,/ обличúла еси прéлесть безýмнаго,/ мáтере поучéньми,/ претерпéвши мýжески и сосцéв отсечéние,/ Господь же мýчения венцéм/ с Небесé увенчá главу твою,// мечéм усечéнную, слáвная.

Биéния претерпела еси и вметáема в пещь,/ невредима же пребывши Бóжиею благодáтию,/ в котéл[3] горящий ввéржена,/ на дрéво воздвúжена,/ железными же ноготьмú/ многострадáльное тело твое стрýжемо,/ мечем же главе усéченной,/
к Чертогом Небесным,// Надеждо честнáя, прешлá еси.

Мýдростию словéс твоих/ нечестúвых уста заградúла еси,/ сих злочéстие обличúвши,/ сего ради на древо бе повéшена,/ волóвыми же жилами биéма/ и во огнь, якоже злато в горнúло, ввéржена, всеслáвная[4],/ и свердлами в тело провертéся[5],/ и во главу усечéся,// мýченице Любы многострадáльная.

Слава, глас 6:

Возсия днесь/ честнáя память мудрéйших дев,/ вéрных веселящи/ и к всепрáзднственному торжеству/ правослáвных мнóжества приводящи./ Приидите убо, празднолюбцы,/ пéсньми похвальными/ Христовых страстотéрпиц воспоúм, глаголюще:/ радуйся, Веро многострадáльная,/ яже сосцéв отсечéние/ и члéнов отъятие/ мýжески претерпéвшая/ и мучителя дерзость низложúвшая,/ радуйся, Надéждо всепéтая,/яже яда нечестúваго ласкáтельства избéгшая,/ и себé жертву благоприятну/ Богу привéдшая;/ радуйся, Любы всехвáльная,/яже нечестúвых словесы удивúвшая/ и мýкам лютым себé предáвшая,/ любвé ради Избáвителя твоего./ Рáдуйтеся, сестéр трóице,/ Пресвéтлыя Троицы побóрницы/ и правослáвных догмáт ясныя проповéдницы./ Не престáйте, молимся,/ предстáтельствовати о нас/ вкýпе с Софиею,/ мáтерию богомýдрою,/ еже избáвитися напáстей/ вéрою совершáющим// присночестнýю пáмять вашу.

И ныне, праздника[6], глас тóйже:

ророков гласи/ Древо святое предвозвестúша,/ úмже дрéвния свободúся клятвы смéртныя Адам,/ тварь же, днесь возносúму тому, совозвышает глас,/ от Бога просящи богатыя милости;/ но, Единый в благоутрóбии безмерный, Владыко,/ очищение буди нам// и спасú души наша.

Вход. Прокимен дне, и чтения три.

Пророка Исаии чтение: Тако глаголет Господь: Премудрости Соломони чтение: Праведных души в руце Божии, и не прикоснется им мука: Зри страницу 562. Премудрости Соломони чтение: Праведницы во веки живут и в Господе мзда их: зри страницу 272.

На литиú стихиры самогласны:


Глас 1: Земныя пищи слáдость презрéвше,/ богатство и славу возненавúдевше,/ Небéснаго Жениха возлюбúсте,/ Вéро, Надéждо и Любы,/ свящéнныя вéтви Софии честныя./ Приведéни бо пред мучителя нечестúваго/ и немощнóе естествá отрúнувше,/ мýжески прелесть того обличúсте,/ кумира его уничижúвше,/ якоже слуха лишéнна[7]/ и словесé не имýща;/ Христа же со дерзновéнием проповéдавше,/ болéзненным мукам немúлостивно вдáстеся,/ и, мечем во главы усéчены,/ к Небесному Жениху Христу/ с мýдрыми девами внидóсте,/ Ангелом сликовствýюще,/ и верных болезни/ дéйством Божия Духа исцеляюще,// предстáтельствуйте непрестáно о душах наших.

Глас тóйже: Имя твое истинно жúтельством, богомýдрая, украсúся,/ к мýдрости бо рачéнием/ все житиé твое навершúвши,/ слáвная Софúе,/ Бóжиею просияла еси благодáтию./ Тéмже и у гроба триéх твоих возлюбленнейших чад,/ триднéвно пребывши,/ душу, якоже вожделéла[8] еси, Гóсподу предадé,/ в Нéбесныя Чертоги с нúми вшéдши./ Дерзновéние ýбо имýщи к Богу,// непрестáнно моли о душах наших.

Глас 2: Трóице Честнéй дéвы равночúсленныя,/ Вéра, Любы и Надéжда,/ божéственною распалáемы рéвностию,/ на пóприще стрáждуще, глагóлаху:/ люта ýбо, о судиé,/ настоящая мучéния,/ не предпочтéм же всяко/ Небéсным земнáя:/ сегó рáди тéло сецы,/ураняй плóти нáша/ и огню предавáй ны./ Рáдующеся, отыдем к Женихý Христý./ Егóже молúте, мóлимся, преслáвныя,// низпослáти нам вéлию мúлость.

Глас 3: Благочéстия светом дýши осиявше,/ в жéнстем естествé и вóзрасте мáле/ мысленнаго Голиáфа посрамúсте,/ úже прамáтерь стяжá сосуд ко греху./ Непрелóжно бо и несмéсно/ от Девы воплощéнное Слово Отчее,/ якоже весть Сам,/ Адамову и Евину разрешú клятву/ Владыка всяческих Христóс,/ Иже венцéм нетлéнным увенчáв достóйно/ равночúсленных Трóице дев,/Вéру, Надéжду и Любóвь,/ прекрáсных Софúиных чад,/ úмиже дáруя миру// мир и вéлию мúлость.

Глас 4: Дéвства добрóтою сияюще/ и мýченическою диадúмою удобрéны,/ сугýбыми венцы достóйно от Христа украсúшася/ добропобéдныя мýченицы/ Вера, Любы и Надéжда,/ честныя Софúины доброплóдная чáда./ Сих молúтвами, Христé Бóже,/ даруй мúрови мир// и душáм нáшим вéлию мúлость.

Слава, глас 5:

Приидите, преслáвную память/ страстотéрпиц Христовых/ Веры, Надежды и Любвé/ во псалмéх, и пениих,/ и песнех духовных да восхвáлим./ Сия бо, девúческое естество/ ни во что же вменúвше,/ мучúтелеву судúщу дéрзостно предстáша,/ и взéмше всеорýжие Крестá,/ протúву нечестúваго ополчáхуся,/ и вольныя жертвы Богу/ принесéны быша,/ дóбле за веру пострадавше./ Тéмже, и главáм их усекáемым, взывáху:/ да будет, Гóсподи, жéртва душ нáших/ благоприятна пред Тобóю,/ яко, Тебе возлюбúвше,/ нерадúхом о врéменней жúзни./ Молúтвами их, Преблагúй,/ Христé Боже наш,/ побéды на враги/ христолюбúвому вóинству дáруй// и душáм нáшим вéлию мúлость.

И ныне[9], глас тойже:

риидúте, людие,/ преслáвное чудо вúдяще,/ Креста силе поклонúмся:/ яко дрéво в раú смерть прозябé,/ сие же жизнь процветé,/ безгрéшнаго имýщее пригвождéнна Господа,/ от Негóже, вси язьщы,/ нетлéние взéмлюще, зовéм:/ Иже Крестом смерть упразднúвый// и нас свободúвый, слава Тебе.

На стиховне стихиры, глас 4.
Подобен: Свыше зван быв:

Мудрости светом озарúвшеся,/ всехвáльныя мýченицы, добродетелей троице,/ Софúины óтрасли,/ дев же и страстотерпец удобрéние,/ Троицы побóрницы в вóзрасте млáде,/ беззакóнника посрамúсте,/ и со дерзновением посмеястеся./ Темже мукам предáстеся лютым,/ о честныя юницы три,// главáм же вашим усéченным,// свыше венцем увязóстеся.

Стих: Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

Христа всем возлюбúвше сердцем,/ и к Тому рачéнием урáнены, всечестныя,/ земных наслаждéние/ яко приврéменное и тлéнное, презрéсте,/ всеслáвныя мученицы,/ Любы, Надéждо, Вéро,/ и мудрым поревновáсте дéвам пятú,/ лúку их сопричтóстеся,/ темже со Ангелы сликовствуете,// мученическими венцы украшéнны,// и Христа мóлите спастúся душам нашим.

Стих: Святым, иже суть на земли Его,// удиви Господи вся хотения Своя в них.

Облечéнныя Христа всеорýжием,/ добропобéдныя мученицы/Вера, Любы, Надежда,/ добродéтелей носяще имена,/ на поприще, якоже иному страждущу, взывáху:/ ни меч, ни нож, ни членов отъятие,/ нижé плáмене сúла/ разлучúти ны Божéственныя любвé отнюд не могут, / éюже всячески укрепúхомся./ Темже венцы улучúша нетлéнныя,// от Тебе, Бога нашего,// подающаго всем верным вéлию милость.

Слава, глас 6:

Свящéннейшее днесь торжество/ совокупúм, вéрнии,/ лéтней пáмяти страстотéрпиц Христовых,/ Надежды, Веры и Любвé,/ Софúиных óтраслей./ Червленúцами бо кровей себе самех украсúвше,/ трú соимéнныя добродéтелем сестры / красной доброте Христовой нетленно совокупúшася/ Ему же и молятся непрестáнно о нас,/ верою и любóвию// память их совершающих.

И ныне, глас тойже:

етвероконечный мир/ днесь освящается,/ четверочастному воздвизаему Твоему Кресту,/ Христе Боже наш,/ и рог верных христиан совознóсится;/ тем врагов сокрушаем рóги./ Велий еси, Господи,/ и дивен в дéлех Твоих,// слава Тебе.

Тропарь, глас 4:

Торжествýет Церковь перворóдных/ и свеселúтся,/ приéмлющи матерь о чáдех веселящуюся,/ яже яко мудрости тезоименúтая,/ тройственным богослóвским добродéтелем/ равночúсленныя породú./ Тыя с мудрыми дéвами зрит/ уневéстившияся Женихý Богу Слову./ С нею и мы/ духóвне в пáмяти их свеселúмся, глагóлюще:/ Троицы побóрницы,/ Вéро, Любы и Надéждо,// в вере, любви и надéжде утверждáйте нас.

Ин, глас 1.
Подобен: Каменю запечатану:

Три слáвныя девы, Софúины óтрасли,/ Вéру, Надéжду, Любóвь/ пéсньми богодухновéнными почтúм,/ укрéпльшеся бо сúлою Крестá,/ претерпéша муки лютыя,/ и, мечéм усечéнныя во главы,/ мýченическими венцы увязóшася./ Слáва Укрéпльшему их,/ слáва сих Прослáвльшему,// слáва Дéйствующему ими всем исцелéния.


НА УТРЕНИ
По 1-м стихослóвии седáлен, глас 1.
Подобен: Гроб Твой, Спасе:

Прилепúстеся Христý, прекрáсному Женихý, юницы честныя, слáво дев,/ многоразлúчными муки себé украсúвше,/ и Безначáльную ныне воспевáете Трóицу,/ лампáдо тресвéтлая,/ Вéро, Надéждо, Любы, Софиино удобрение.

По 2-м стихослóвии седáлен, глас 4.
Подобен: Вознесыйся на Крест:

Страстотéрпиц Христовых божéственную пáмять совершáюще, вéрнии,/ стецéмся и к ним молéние возслéм:/ молúтеся ко Господу, да избáвит геéнны грéшных нас, претыкáющихся,/ Вéро, Надéждо, Любы, честныя Софúины вéтви, мýченик блистáние.

По полиелéи седáлен, глас 4.
Подобен: Явúлся еси днéсь:

Софúины чáда,/ Вéро, Надéждо, Любы,/ добродéтелем соимéнныя светлéйшим воúстинну,/ Престóлу Бóжию предстояще,// о нас молúтеся, мóлимся.

Прокимен, глас 4: Дивен Бог во святых Своих,/ Бог Изрáилев. Стих: В цéрквах благословúте Господа: Евáнгелие десяти дев: Мф. 25, 1—13.

По 50-м псалме стихира, глас 6:

Днесь верных полкú сошедшеся,/ духовно да торжествуем,/ приúде бо нам лéтняя память/ страстотéрпиц Христовых/ Веры, Надежды и Любвé,/ богáтныя мúлости нам приносящи./ Темже во глáсе рáдования/ и в чúстой сóвести/ да возопиúм, глаголюще:/ не остáвите молúтися непрестáнно о нас,/ иже верою совершающих// присночестнýю пáмять вашу.

Кондак, глас 1:

Софии честныя свящéннейшия вéтви,/ Вера, Надежда и Любы показáвшеся,/ мудрость обуúша éллинскую благодатию,/ и пострадáвше, и победонóсицы явúвшеся,/ венцем нетленным/ от всех Владыки Христа// увязóшася.

Икос:
Егда во вся концы/ беззаконное повеление изыде/ идолом жертвы приносити,/ демонския алтари и храмы воздвигати/ к человеков погублению,/ тогда всехвальныя девы и прекрасныя,
яко звезды возсияша,/ мрак безбожия и неведения отгоняюща,/
и сияние благочестия в сердцах верных возжигающа,/ ясно вопияху:/ Бог Величайший есть Распныйся волею и Воскресый тридневно,/ о Немже и хвалимся.// Сего ради достойно венец Небесный от Христа прияша.

Светилен, глас 4:
Подобен: Явúлся еси днéсь:

К Трóице отроковúцы горяще Божéственною ревностию,/ добродетелей троице соименных, надежде, вере и любве, прилепившеся,/ нерадúша о мýках.

На Хвалитех стихиры, глас 1.
Подобен: Небесных чинов:

Софúе, рáдуйся и играй,/ от тебé бо процветóша,/ яко от пáжити божéственныя,/ благоухáннейшии крúни:/ Вера, Любы и Надежда,/ Троицы поборницы,/ Сея бо ради усéчены во главы,// Небéсным венцéм увязóшася.

Адриáновых мук не устрашúвшеся отнюд,/ богáтство и славу/ ни во что же вменúвше,/ претерпéша истязáния всяческая/ добропобéдныя мýченицы/ Вéра, Надéжда и Любы,// добродéтелей именá носящия юницы.

Веры, любвé, надéжды / во броня облéкшеся твéрдо,/ мýдрость от Бога Спаса почéрпше,/ устá Адриáновы заградúша,/ нечестúваго и несмысленнаго,/ три по плóти сестры:// Вéра, Надéжда и Любы всеслáвнейшая.

Слава, глас 6:

Приидúте, соглáсно, вéрнии,/ благодáрственную песнь/ Благодéтелю всех Бóгу воздадúм,/ в жéнстем бо естествé/ Вера, Надéжда и Любы,/ добропобéдных мýчениц трóица/ невúдимую держáву/ сопротúвныя сúлы одолéша./ Сих молúтвами, Христе,/ подай мир людем Твоúм// и душáм нáшим вéлию мúлость.



На Литургии

От канона святым песни 3 и 6. Прокимен, глас 4. Дивен Бог во святых Своих: Стих: В цéрквах благословите Господа.





[1] 22 янв., к. 4 п., тр. 2. В службе РХ., в ирмосе 2 канона – спротяженно.

[2] Пс. 15, 3.

[3] У свт. Димитрия: коноб.

[4] См. службу свт. Николаю 6 декабря.

[5] Так у святителя Димитрия. Но если покажется сложным, можно еще так: острием в тело прободеся.

[6] Стихира с 15 сентября, на ГВ. Все отмеченные звездочкой стихиры перенесены из Минеи.

[7] Ср.: Октоих, вторник 5 гласа, 7 песнь.

[8] Служба св. Ап. Андрею Первозванному.

[9] Стихира на поклонение Кресту, Минея, 14 сентября, с. 425.

13 комментариев:

  1. А канона нет?

    ОтветитьУдалить
  2. Он же в минее есть. Вот здесь можно посмотреть: https://azbyka.ru/common/minei/09/minea_09_17.pdf

    ОтветитьУдалить
  3. Здравствуйте! Можете Седален по 3-й песни и Икос перевести? https://akolouthiesorthodox.blogspot.com/2019/08/17_14.html?m=1

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Добрый день. А зачем? Они же в Минее есть? Здесь то, чего не хватает до бденной службы в Минее.

      Удалить
    2. Икоса в минее нет, и у Вас нет. Седален - да, но он там другой. Седален нужен только для полноты)))

      Удалить
    3. Хорошо, попробую. Только есть нюанс: все, что я разместила из службы святым, входит в официальную греческую Минею. Тексты там утвержденные. Служба по Вашей ссылке печаталась? Одобрялась Элладской Церковью? Не знаете? Если это неизвестно, размещу дополнения в комментарии.

      Удалить
    4. Этот комментарий был удален автором.

      Удалить
    5. Этот комментарий был удален автором.

      Удалить
    6. Благодарю!
      Эту ссылку я взял тут: https://ustavschik.livejournal.com/288133.html
      Подробностей о том, издавались ли эти тексты - не знаю.

      Удалить
    7. Разве тексты по ссылке не совпадают с текстами из греческой минеи? Я думал, там одно и то же)

      Удалить
    8. Этот комментарий был удален автором.

      Удалить

    9. Икос:
      Егда во вся концы
      беззаконное повеление изыде,
      идолом жертвы приносити,
      демонския алтари и храмы воздвигати,
      к человеков погублению,
      тогда всехвальныя девы и прекрасныя,
      яко звезды возсияша,
      мрак безбожия и неведения отгоняюща,
      и сияние благочестия в сердцах верных возжигающа,
      ясно вопияху: Бог Величайший есть
      Распныйся волею и Воскресый тридневно,
      в Немже и хвалимся.
      Сего ради достойно венец Небесный от Христа прияша.


      Ὁ Οἶκος

      Ὅτε εἰς πάντα τὰ πέρατα, τὸ ἀθέμιτον ἐξελήλυθε πρόσταγμα, θύειν εἰδώλοις καὶ σπένδεσθαι, καὶ βωμοὺς δαιμόνων, καὶ ναοὺς εὐτρεπίζεσθαι, πρὸς ἀνθρώπων ἀπώλειαν, τότε αἱ πανεύφημοι καὶ καλλιπάρθενοι, ὡς ἀστέρες ἐξέλαμψαν, ζόφον ἀθεΐας καὶ ἀγνωσίας ἐλαύνουσαι· καὶ φέγγος εὐσεβείας ἐν ταῖς καρδίαις τῶν πιστῶν ὑπανάπτουσαι,
      τρανῶς ἀνεβόων, Θεὸς μέγιστός ἐστιν ὁ σταυρωθεὶς βουλήματι, καὶ ἀναστὰς τριήμερος, ἐν ᾧ καὶ καυχώμεθα· ὅθεν καὶ ἐπαξίως, στέφος ἄφθαρτον παρὰ Χριστοῦ ἀνεδήσαντο.

      Удалить
  4. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить